Un astrolabi és un instrument de navegació, que
mesurava l'altura del sol o de l'estrella polar, depenent si era de dia o de nit, i
mitjançant una sèrie de càlculs els mariners podien saber la latitud a la qual es trobaven.
L'astrolabi ja era conegut pels egipcis al segle III aC. Tot i així Ptolomeu fou el primer que el va descriure i perfeccionar. Segles més tard, els
àrabs el milloraren substàncialment convertint l'astrolabi en un instrument més
avançat i perfeccionat. Va ser introduït a Europa occidental durant l'edat mitjana. Arribà a la Península Ibèrica amb els àrabs, i fou adaptat
a la numeració llatina i construït per primera vegada a Catalunya per Sunifred Llobet, de Barcelona. Un astrolabi és un instrument de navegació, que
mesurava l'altura del sol o de l'estrella polar, depenent si era de dia o de nit, i
mitjançant una sèrie de càlculs els mariners podien saber la latitud a la qual es trobaven.
La seva part frontal s'anomena "rete" i s'utilitzava per fer
mesures astronòmiques. El dors s'anomena "mater", i servia per
mesurar altures, distàncies o profunditats.
Els astrolabis eren utilitzats per resoldre problemes geomètrics, com
calcular altures o profunditats. Per fer això s'agafaven punts de referència i
mitjançant l'astrolabi es calculaven els angles pertinents. L'astrolabi nàutic
era una versió més simplificada i tenia l'opció de mesurar la latitud
mitjançant càlculs amb els astres. El seu pes elevat permetia que l'astrolabi
és mantingués perpendicular a l'horitzó.
PROJECTE:
Al principi de
tot, no sabia que era un astrolabi i em vaig informar entrant a pagines web i
al enllaç que em recomanaven en el dossier. Desprès de veure el vídeo, ja sabia
que era un astrolabi visualment, però no sabia perquè es feia servir i com es
feia servir.
Vaig entrar a més
pagines web i vaig mirar més vídeos. Al final vaig saber perquè es feia servir
però no com. Així que em vaig fer la meva pròpia teoria a partir de la dels
altres.
La teoria dels
altres deia: catet oposat dividit per el catet contigu es igual a la tangent,
tangent per catet contigu es igual al catet oposat.
I la meva teoria
deia: si la tangent de 45º es 1, la tangent de X graus serà... i es feia una
regla de tres. O vaig provar amb l’altura del marc d’una porta i em va donar
correcte, però vaig tenir sort perquè la meva teoria era falsa ja que no donava
resultat.
Desprès de buscar
en mil i una pagines... al final vaig trobar la formula correcte de com
esbrinar l’altura de les coses.
Primer de tot
vaig fer una maqueta de l’astrolabi real que faria per veure com em quedaria i
per fer uns mesuraments de prova. Desprès de comprovar que tot estigues bé,
vaig comprar els materials. El meu objectiu era fer-ho tot de fusta i on
anirien marcats els graus una base de paper imprès.
Desprès de tenir
l’astrolabi fet, vaig fer algunes probes a dins de casa i al comprovar que tot
estava correcte; vaig anar a mesurar dos edificis del litoral de Barcelona.
El primer va ser
l’hotel vela, el qual ja coneixia perquè havia fet sobre ell la presentació,
tenia intenció de mesurar-lo des de la terrassa, però no ens van deixar pujar,
i vaig aprofitar i el vaig mesurar des de baix. Com que no el podia mesurar des
de prop, em vaig allunyar, però hi havia una petita rampa i per mesurar correctament
l’hotel vaig tenir que restar-li lo que mesurava la rampa que també la vaig
mesurar. El resultat em va donar 100,7 m
d’alçada i la real eren uns 99 m aprox. Això indicà que l’objecte funcionava
bé. Les formules que vaig fer van ser:
- Tan 59 . (61)= 101’5 = 103 – 2’26 = 100’74
- Tan 1 . (49)= 0’76 + 1’5 = 2,26
Desprès de
mesurar l’hotel, vaig anar a mesurar el telefèric, que estava al costat, el
resultat em va donar 46,24 m d’alçada i la real eren uns 46 m aprox. les
formules que vaig fer van ser:
- Tan 60 . (46’24)= 80 + 1’5 = 81’59
HOTEL VELA:
W Barcelona, conegut com l'Hotel Vela, és un
edifici dissenyat per Ricard Bofill Leví que es troba a la nova entrada
del port de la ciutat. La forma de l’edifici es una resposta directa a la
imponent presència del mar Mediterrani; es troba situat en perpendicular al
moll, oferint vistes privilegiades al mar i a la ciutat de Barcelona
pràcticament des de totes les habitacions.
Els treballs d'infraestructura van començar amb l'obertura d'una nova bocana que divideix el port de Barcelona en dues àrees: la civil i la industrial. La missió urbana del projecte va ser proveir d'una extensió a la part sud de la ciutat cap a la costa.
Els treballs d'infraestructura van començar amb l'obertura d'una nova bocana que divideix el port de Barcelona en dues àrees: la civil i la industrial. La missió urbana del projecte va ser proveir d'una extensió a la part sud de la ciutat cap a la costa.
En el moment de la presentació del projecte,
l'edifici comptava amb una torre en forma de vela que tenia que haver arribar
als 160 metres. Finalment s'inaugurà l'1 de setembre de 2009 amb una altura de 99 metres.
L'edifici, s'alça en uns terrenys de 7
hectàrees de superfície guanyats al mar en la construcció de la nova bocana del
port. Gaudeix de grans vistes sobre el mar, i llum natural, i la seva
façana en vidre reflectant barreja objecte i context.
TELEFÈRIC DE BARCELONA:
Construït amb
motiu de l'Exposició Universal de 1929, el telefèric travessa el Port de
Barcelona des de la Torre de Sant Sebastià, a la platja de la Barceloneta, fins
al Mirador de Miramar, al turó de Montjuïc.
Durant el
transcurs de la Guerra Civil es van retirar els cables i les torres van ser
utilitzades per a la defensa del port. El 1963 el telefèric va tornar a
funcionar sense descans fins a 1995, any en què va ser tancat per la seva
renovació. En l'actualitat el telefèric continua delectant als seus passatgers
amb els seus passejos amb vistes.
El preu d’un sol
trajecte és de 10€ i el de anada i tornada és de 15€.
El telefèric
s’alça a una altura de uns 46 metres
d’alçada.
Nacho Llorens
No hay comentarios:
Publicar un comentario